31.05.2016

Pliometrija-ključni alat u vježbanju za žene i osobe treće životne dobi

Pliometrija predstavlja najmoćniji alat i sustav treninga za djelovanje na gustoću kostiju kod SVIH populacija (djece, odraslih, starijih).

Ako upalite televizor ili malo prosurfate internetom i popularnim portalima, naći ćete mnoštvo informacija o vježbanju, prehrani i „MUST DO“ savjetima koji jamče jednostavnu i brzu transformaciju vašeg tijela. Samo par pomaka mišem i pred vama se nalazi 5 pravila koji vas u roku par dana/tjedana dovode do izgleda iz snova. Nerijetko se  koriste marketinški trikovi kojima se kamuflirajući nešto pod „zdrastvene benefite“ skriva površnost i nedorečenost samog članka. Ono što sam primijetio je da jako malo autora piše o važnosti pliometrije u kontekstu zdravlja za starije osobe, a pogotovo za žene. A izrazito je bitna. I relativno je jednostavno doći do informacija kojima ćete potvrditi te izjave. 

Pliometrija predstavlja najmoćniji alat i sustav treninga za djelovanje na  gustoću kostiju kod SVIH populacija (djece, odraslih, starijih). Gustoća kostiju je bitan parametar kod žena koje su u menopauzi jer je dokazano da menopauza negativno utječe na smanjenje gustoće kostiju koje može dovesti do kroničnih oboljenja poput lokalnih osteoartritisa, osteoporoze i sl. Pliometrija različitog inteziteta pokazala se kao izuzetno efikasna metoda kojom se gustoća kostiju može ne samo zadržati već i povećati, smanjujući rizik od pojave kroničnih oboljenja.

Činjenica je da smanjena gustoća i elastičnost koštano tetivnog aparata  uvelike doprinose i povećanom broju fraktura kostiju kod odraslih osoba, a posebno kod osoba treće životne dobi (iznad 65 godina).

PLIOMETRIJANa slici možete vidjeti koliko zapravo različiti modaliteti pliometrijskog treninga mogu obrnuti proces i pomoći ženama u predmenopauzi. Eksperiment je uključivao 12-mjesečni program pliometrijskog treninga kod jedne skupine i vježbe istezanja kod druge skupine žena u predmenopauznoj fazi.

Gornja slika prikazuje promjenu u gustoći na femoralnoj (natkoljeničnoj) kosti. Bijeli pravokutnici se odnose na eksperimentalnu, a iscrtani na kontrolnu grupu ispitanica.  FN – vrat femura, TR – trohanter, IT – intertrohanter, FT – femur ukupno,  WT Wardov trijas.

Donja slika prikazuje promjenu u gustoći lumbalnih kralježaka. Zanimljivo su pozivini utjecaji na L1, ali ne na L2 – L4.

Bitno je za napomenuti da je pliometrijski trening u trajanju od 12 mjeseci pozitivno utjecao na POVEĆANJE gustoće kostiju za čak 1-4 %. S obzirom da se  ženama u tom periodu  gustoća kostiju smanjuje, ovaj prikaz samo dodatno potvrđuje važnost primjene ovakve vrste treninga.

Brojne studije pokazale su da različiti trening pliometrijskog režima (koji se provodi 3-5 puta tjedno) najviše pozitivnog efekta ima, ne samo kod žena u predmenopauzi, već i kod djece u predpubertetu i u ranoj fazi puberteta te kod osoba treće životne dobi.

Naravno, prilikom izrade programa i odabira vježbi, ključno je paziti na lokomotorna i posturalna obilježja osobe, prethodne ozljede, ali i na razinu treniranosti.

Stoga smo posebnu pažnju posvetili ovoj temi i u sklopu naših edukacijskih seminara uvrstili trening pliometrije kao zasebnu cjelinu. To dovoljno govori koliko važnim smatramo ovu vrstu treninga i primjenu u svakodnevnom životu osoba svih životnih dobi.

Frane Boban, apsolvent kineziologije