15.11.2016

Vježbanje i prehlada: što, kako, koliko

Pitate se kakve koristi vam vježbanje može donijeti kada ste prehlađeni? I koliko prehlada i virusne infekcije utječu na samu izvedbu i performanse?

shutterstock_125411387

Dolaskom hladnijih dana i jeseni započinje i sezona prehlada i gripa. Kašalj, curenje nosa, osjećaj malaksavosti samo su neki simptomi koji zahvaćaju većinu ljudi. Prva pomisao prehlađene osobe je ostati kući, pokriveni toplim prekrivačem, pijući čaj i odmaranje par dana. I to je vjerojatno najbolja ideja i savjet koji će vam većina liječnika dati. Međutim što je s vježbanjem i velikim brojem ljudima koji nisu sigurni trebaju li prestati s treninzima? Ima li isti efekt na prehlađenu osobu trening s utezima ili trening trčanja?

Pregledavajući literaturu, više  stručnjaka preporučuje jednostavan kriterij koji vam može pomoći u odluci. Poznatiji pod nazivom „neck check“, ovaj način odluke vam može pomoći u konačnoj odluci. Naime, ako su simptomi generalizirani i odnose se na područje ispod vrata (opća malaksavost,  povećana temperatura, težak kašalj i bol u prsima, bol u mišićima) preporuka je da se ne vježba. Ukoliko su kod virusnih infekcija simptomi isključivo iznad vrata (curenje i/ili začepljenje nosa i suho grlo) možete slobodno krenuti s vježbanjem. Ono čega se trebate pridržavati je da prvih 10 minuta treninga odradite smanjenim intezitetom te ukoliko ne dođe do pogoršanja simptoma, slobodno nastavite s vježbanjem umjerenim intezitetom.

Možda se pitate kakve koristi vam vježbanje može donijeti kada ste prehlađeni? I koliko prehlada i virusne infekcije utječu na samu izvedbu i performanse?

Istraživanja i studije rađene na tom području daju nedovoljno jasne i jednoznačne odgovore te je potreban dodatan napor i više istraživanja kako bi imali jasniju sliku. Međutim, postoje čvrsti dokazi da pri blagoj prehladi neće biti značajnog utjecaja na samu izvedbu i performanse sportaša. Istraživači s ‘Australskog instituta za sport’ potvrdili su te pretpostavke testirajući vrhunske plivače i trkače, ali i rekreativce i opću populaciju. Stoga, ukoliko imate blage simptome koji su vezani za područje iznad vrata, ne postoji značajna šansa da pogoršate zdravstveno stanje.running-in-cold-weather

Savjeti poput: „visoku temperaturu treba dodatno iznojiti“ i sl. definitivno nemaju znanstvenu podlogu i ne biste trebali eksperimentirati s takvim metodama. Ukoliko imate visoku temperaturu (iznad 37.8°C) jedina preporuka je da ostanete kući te odmorite par dana i pijete dovoljno tekućine (ne alkohol).

Osim toga, vježbanje umjerenim intezitetom definitivno utječe na poboljšan rad različitih faktora i enzima imunološkog sustava koji su zaduženi za borbu protiv virusnih infekcija. Limfociti, neutrofili, makrofagi, kao i druge stanice i antitijela pozitivno reagiraju na umjerenu tjelesnu aktivnost (neovisno radi li se o treningu s utezima ili treningu izdržljivosti).

Logično je zaključiti, a ostale informacije to dodatno i potkrepljuju, da umjerena tjelesna aktivnost ne samo da nije opasna, već može pomoći rekreativcu u borbi s virusnim infekcijama i prehladom. Stoga, ukoliko se želite brže vratiti svakodnevnom ritmu i obavezama, nemojte preskakati treninge na prvi znak curenja nosa.

prof.kineziologije Frane Boban